Raudoitukset tehdään koska betonin vetomurtolujuus on hyvin pieni verrartuna sen puristuslujuuteen ilman rautoja ei olisi mahdollista tehdä varsinkaan pystysuoria rakenteita. Raudoituksesaa on suojakerros koska muuten sen emäksisyys laskee sen reagoidessa hiilidioksidin kanssa Raudoitimme tekemämme pilarianturat. Aloitimme perjantaina 29.9 harjoittelemaan rautojen vääntämistä svengillä eli raudoitustaivuttimella ja surrausta. Maanantaina 2.10 saimme raudoitukset valmiiksi. Raudoituksissa pitää olla betonin suojaetäisyys maasta 50mm ja seinämästä 35mm.m Raudoitukset tarvitaan betonin sisään kestämään painetta. tässä kuvassa raudoitus oli alkuvaiheessa. Tämä raudoitus on pilaria varten. tässä pilariraudoitus valmiina tornina tässä myös anturaudoitus valmis tässä asetimme raudoitukset kohdilleen tässä työ valmiina sisältäkuvattuna.
Kävimme asentamassa muiden tekemän postilaatikkotelineen. Ensiksi purimme vanhan telineen. Otimme postilaatikot irti ja otimme vanhat puut irti. Rälläköimme myös vanhat kiinnityspultit poikki. Sen jälkeen aloimme asentamaan uutta telinettä. Ensiksi laitoimme itse telineen kiinni ja vatupassiin. Sen jälkeen aloimme laittamaan postilaatikkoja kiinni. Kun postilaatikot olivat kiinni työ oli valmis.
Teimme koulussa holvimuurauksen. Ensiksi tein topparit/linjapukit. Merkitsin pukkiin viivat kiven yläpinnan mukaan laaseria hyväksikäyttäen. Sitten tein 3varvia suoraa seinää. Seinän pituus oli 163cm. Sen jälkeen tein puusta tuen ja laitoin puolikkaat kivet pystyyn seinän ns.keskikohtaan. sen jälkeen tein muotin jonka korkeus oli 470mm ja pituus 740mm. Laitoimme muotin puolikkaiden kivien päälle niin että kaaren molemmille puolille jää noin 330mm. Muotista otettiin 25mm pois koska muotin alle laitettiin puupalat jotta muotti lähtisi helpommin paikoiltaan. Teimme muottiin puupalikasta viisarin jolla voimme katsoa kivet oikeaan kohtaan. Sitten aloin muuraamaan kaarta. Kun kaari oli vaiheessa vielä niin lisäsin seinän sivuille molemmille puolille 2varvia. Kaaresta tuli ihan hyvä mutta olin käyttänyt kaaren alapäässä liian kovaa laastia joten kaari heilui aika reippaasti.
Kommentit
Lähetä kommentti